Poslední dobou, když uveřejňuji fotky z koncertů, mi přicházejí dotazy, jaké vybavení používám a tak jsem se rozhodl, že pro vás připravím tento článek.
Seznam toho co tahám na koncerty:
Koncerty fotím pomocí Nikon D80 a objetktivů Nikkor 50mm 1.8, Nikkor 18-70mm F3,5-4,5
Druhý objektiv sice není nejsvětelnější, ale při dobrých světelných podmínkách se použít dá.
Focení koncertů aneb nad světlem nevládneme
Blesk ano či ne?
Častá otázka lidí bez slitování nad nebohou kapelou, která bude muset absolvovat zásahy bleskové hlavy:-D. Blesk, rozhodně ne. Samozřejmě jsou situace, kdy se bez blesku neobejdete, ale berte ho opravdu jako krajní nouzi. Pokud nechcete být barbaři a trápit účinkující, nepoužívejte blesk.
Barva světla a jeho umístění
První, co by vás mělo zajímat na každém koncertě nebo akci, je světlo. Jeho barva a intenzita rozhoduje o každé fotografii.
Pokud jdete na satanistický večírek, který je osvícen červenými reflektory, tak vás zklamu. Toto prostředí je nepoužitelné (samozřejmě bez blesku).
Červené osvětlení totiž zaručeně vypálí na fotografii detaily a ani kompenzace expozice -2 Ev vám nepomůže. Nezbývá než schovat foťák do pouzdra, sklopit hlavu a jít pít krev:-).
Světlo, jako u každého oboru fotografie, je věc, která je nepostradatelná. Někdy se můžeme setkat s kluby, kde je ideální osvětlení a naopak s místy, kde téměř žádné není. Nejde ani tak o světelnost pódia nebo sálu, ale také o rozestavění reflektorů. Pokud totiž všechny míří ze zadní části pódia, tak máte jistotu, že nevyfotíte nic než jen siluety. Nicméně i taková fotografie může mít svoje kouzlo.
Fotografie kytaristy skupiny Atari Terror (vpravo) je focena záměrně v okamžiku, kdy svítí světlo ze zadní části pódia. Vynikne pouze silueta a pozadí je výrazně utlumené.
Fotografie byla pořízena s tímto nastavením: 1/50s, ISO 800, F3,5. Jedna padesátina je sice čas pro naznačení pohybu, ale při takto „nesvětelném“ objektivu nebyla jiná možnost. Možností bylo vyšší ISO, ale to jsem nestačil přenastavit a bylo rychlejší zariskovat.
Ideální je tedy osvětlení, které objekt osvětluje zepředu od hlediště a světla v zadní části pódia, která nám osvětlují pozadí.
Dobrým příkladem může být tato fotografie. Zpívající a hrající člen skupiny Status Praesents je osvětlen ze středu sálu jemným světlem a pozadí je z vrchu
konstrukce nasvíceno skupinou modrých reflektorů. Pokud najdete takto nasvícený prostor, jako poskytuje pražský palác Akropolis, tak máte vyhráno. Focení je zde opravdu ideální.
Tato fotografie ovšem obsahuje chyby, kterých si nemusíte všimnout při focení, ale na výsledné fotografii jsou.
Fotografie byla focena s parametry ISO 500, f=50mm, F1.8, 1/100. Přepalu na zadním stojanu pro crash činel jsem mohl zamezit tím, že bych fotografii podexponoval o -1EV. Bohužel jsem si tohoto přepalu nevšiml.
Vhodné nastavení hodnot fotoaparátu
Jpeg nebo RAW
Jednoznačně, pokud váš fotoaparát umí fotit do RAWu, volte RAW formát. Pro focení v problematických světelných podmínkách nenajdete lepší formát a pro zpracování je ideální.
Nastavení ISO
Plno lidí doporučuje nastavit tuto funkci na ISO AUTO. V zásadě nejsem proti, ale pokud nemáte profesionální fotoaparát, který dosahuje výborných výsledků, co se týká obrazového šumu, tak tuto funkci nenastavujte. AUTO ISO při špatných podmínkách pro focení neváhá nastavit nejvyšší možné ISO a takové fotografie jsou téměř nepoužitelné. I v dnešní době kvalitních softwarů pro odstranění šumu (neat image atd…) výrazně zrnitá fotka spravit téměř nejde. Já se zpravidla držím ISO 500 u objektivu s vyšší světelností (1.8-2.8) a ISO 800-1000 u objektivů s horší světelností. Možná máte pocit, že ISO 1000 je prakticky nepoužitelné, ale pokud použijete formát RAW a pohrajete si se šumem například v Neat Image, tak šum odstraníte bez větších problémů.
Praktické rady závěrem
- blesk používejte pouze nouzově
- ISO nenastavujte na automatiku
- sledujte pohyby světel
- před koncertem si zkontrolujte rozložení světel
- uvažujte o správných úhlech pro focení
- používejte kratší čas za cenu vyššího šumu
- vždy, pokud si nejste jistí, se snažte fotky podexponovat a poté vytáhnout softwarem
- dejte si pozor na přepaly lesklých věcí (činely, stojany atd.)
- focení koncertů chce kuráž a odvahu, fotky z desáté řady jsou na nic, pokud nevlastníte pořádný teleobjektiv
- nezapomeňte si užít samotnou akci:D
5 komentářů
Dík za rady. Dnes to na koncertě vyzkouším, třeba z těch fotek něco bude. 🙂
Musim rict, ze delam presne tohle se svym starym kompaktem 😀 Nikdy jsem nemela dokonaly fotky, ale ve vetsine pripadu (pokud neskacu :D) to funguje.
Hodne zdaru! 😉
Koncerty fotím už hodně dlouho.Používáme stejnej nikon i objektivy,já mám navíc jen 70-210 nik.Nafotit něco na koncertu kde je málo světla je dost náročný.Objektivem 50mm to jde i při malém ISO.Když jsem fotil sk.Tři sestry,tak jsem dal i ISO 100. a zadařilo se.V RAW nefotím vůbec,fotky nijak moc neupravuju.Někdy je ale musím oříznout a zarovnat.Před pódijem je málo místa a 50mm obj.tam je dost nesmyslů co se k fotce nehoděj.S tím modrý světlem nesouhlasím.Každá fotka má něco dosebe.Pokud to není jen nějakej cvak.Když je přímej záběr na muzikanta nebo spěváka nevadí mi že pozadí je tmavý nebo vůbec není.To je ta krása,oči vidí jen to co jsi chtěl.Jako při portrétu,pozadí nebrat.Ta fotka toho kytarysty.Je branej moc na střed a nad hlavou má halogen.Bejt to z jinýho úhlu a širokoůhlý,tak vypadá určitě dobře.Každý má na focení svůj názor,tak to tak ber.Ahoj.
Díky za článek! Na svém blogu jsem napsal pár dalších postřehů a tipů. http://www.tipyjakfotit.cz/jak-fotit-svatbu/
Omlouvám se, svatba následuje většinou až po koncertě 🙂 Tady je správný link: http://tipyjakfotit.cz/jak-fotit-koncerty/